Opgelet webshophouders: vermelding ODR geschillencommissie nu verplicht!

De webwinkelier actief binnen de Europese E-commerce wordt verplicht om een verwijzing naar de ODR geschillencommissie te vermelden op zijn website.

Nu het Online Dispute Resolution Platform live is sinds begin februari, wordt de webwinkelier actief binnen de Europese E-commerce verplicht om vanaf 15 februari 2016 een verwijzing naar deze geschillencommissie te vermelden op zijn website. Wat is dat ODR platform, en wat houdt dit concreet in voor jouw webwinkel?

Concrete gevolgen voor de gebruiker

Tot nu toe moest de gebruiker, die een paar schoenen in Duitsland gekocht had, en geen gehoor vond voor zijn klacht bij de leverancier, naar de rechter in Duitsland trekken. Wat hij meestal niet deed, omwille van de hoge internationale procedurekosten. Voortaan kan de consument met zijn klacht terecht bij het ODR-platform. Dat zal zijn klacht overmaken aan de Duitse overheid, die het op zijn beurt doorspeelt aan de juiste arbitrage- of bemiddelingsinstelling.

Concrete gevolgen voor de webwinkel

Sinds 9 januari 2016 is het Europese Online Dispute Resolution platform (ODR) actief, zodat de regelgeving over de verplichte verwijzing sinds 15 februari 2016 van kracht is site sur pour viagra. Als handelaar moet je voortaan het volgende doen:

  • Op je eigen website moet je een link plaatsen naar het ODR-platform, alsook je eigen e-mailadres.
  • Bied je goederen of diensten aan via een mailing, dan moet die informatie ook in je mail staan.
  • Deze informatie moet ook vermeld staan in je algemene verkoopsvoorwaarden voor online verkopen en in je contracten voor dienstverlening.

Uiteraard hopen wij dat je bespaard blijft van klachten en betwistingen bij verkopen. Maar met deze simpele vermeldingen ben je alvast in regel met de wettelijke bepalingen hieromtrent!

Bron: Opgelet webshophouders: vermelding ODR geschillencommissie nu verplicht!

No Comments Yet.

Leave a comment