Deze 3 signalen geven aan dat uw bedrijf toe is aan een rebranding
By admin / februari 13, 2019 / Grafisch design / 0 CommentsWat onderscheidt uw merk in één oogopslag van dat van uw concurrent? Juist geraden, het is uw branding! Dat geheel van waarden, visie, karakteristieken en kenmerken maakt uw bedrijf zo eigen, zo uniek en vindt op zijn beurt een uitwerking in een visuele identiteit. Hoewel zulke branding vaak the test of time doorstaat, drukken ook de sterkste merken als Apple en Coca-Cola op tijd en stond de refresh-knop in om hun branding een make-over te geven.
Hoewel een rebranding in heel wat gevallen uw bedrijfsvoering een stevige push kan geven, is het van belang te waken op de juiste timing om deze door te voeren. Een nieuwe visuele identiteit op het verkeerde moment kan uw bedrijfsimago schade toebrengen. Op die manier is ook te veel veranderen of rebranden gewoonweg ‘omdat het leuk is’, niet aan te raden. Een duidelijke strategie en juiste timing zetten u op de juiste weg richting rebrandingsucces. Maar wanneer weet u dat uw branding toe is aan zulke make-over? Deze 3 signalen helpen u de juiste timing te herkennen!
1. Uw branding beantwoordt niet meer aan de noden en wensen van uw doelgroep
Of u zich op een nieuwe doelgroep wilt focussen of de wensen en noden van uw bestaande doelgroep wijzigden, uw potentiële klanten zijn en blijven hét uitgangspunt voor uw branding. Klant is koning wordt gezegd, maar ook dat klopt helemaal wanneer we over branding spreken. Richt u zich op een jonge doelgroep van tieners? Dan zal u hele andere kleuren, lettertypen, afbeeldingen en vormen moeten gebruiken dan wanneer u zich pakweg richt op bedrijfsmanagers. Daarbij gaat het in eerste instantie niet zozeer om wat u als mooi of aantrekkelijk bestempelt, maar wat zij mooi, belangrijk, nuttig, hedendaags en betrouwbaar vinden. Boort u dus nieuwe markten aan of zijn de wensen van uw huidige gewijzigd? Dan is het tijd om hulp in te roepen van een brandingspecialist.
2. Uw koers is veranderd
Als zaakvoerder weet u als geen ander dat het niet meer mogelijk is om eenzelfde strakke strategische lijn gedurende jaren aan te houden zonder af en toe die koers in vraag te stellen. Deze economische tijden vragen niet alleen een stevige dosis flexibiliteit van u als CEO, maar evengoed van uw branding. Merkt u dat door een wijziging in uw missie, visie en waarden uw visuele identiteit niet meer met het volledige plaatje klopt, ook dan is het een goed idee te denken aan een rebranding. Bovendien beslissen veel bedrijven die, om wat voor reden dan ook, in zwaar weer terecht kwamen om zich een nieuwe visuele identiteit aan te meten. Een nieuw logo, kleuren, lettertypen en soms zelfs een nieuwe naam kunnen zorgen voor een nieuwe start.
3. Uw visuele identiteit is verouderd
Heel waarschijnlijk is uw huidige branding vastgelegd naar de normen en standaarden die toen als modern gezien werden. Wat enkele jaren geleden alomtegenwoordig was, wordt nu sneller dan vroeger als hopeloos verouderd gezien. Daarnaast trachten heel wat bedrijven in hun beginjaren geld te besparen door veel zelf te doen of beroep te doen op goedkope agencies of teamleden die ‘wel wat kaas hadden gegeten’ van branding. Jammer genoeg merken ze later dat die identiteit niet voldoet aan wat ze wensen uit te stralen of zelfs tegen hen werkt. Een professional onder de arm nemen die uw bedrijfsdoelstellingen op de juiste manier vormgeeft, brengt soelaas.
Kortom, als uw branding niet meer voldoet aan uw huidige visie en uw doelgroep, is het tijd voor verandering. Doe daarbij beroep op de kennis en knowhow van een ervaren agency. Uw branding is als het ware het visitekaartje van uw bedrijf, maak deze dan ook de moeite waard als klant om te ontdekken! Designed4u Creative Studio helpt u er graag bij. Neem vandaag nog contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.